2012. február 1., szerda

Én vagyok a, én vagyok a kunságifi 
Nekem nem parancsol senki 
Sem a Jászság, sem a Kunság, 
Sem a karcagi bíróság...


 Kunságifi

A Kun Miatyánk

A kun Miatyánk kunszentmiklósi változata
A kunszentmiklósi helyenként kiigazított változat
Bezen attamaz kenze kikteszen lészen szen adondösön szen küklönnitziengen gerde ali kikte bezen akomezne oknemezne bergezge pitbütör küngön ill bezen menemezne neszen bezde jermez berge utrogergene illme bezne algyamanna kutkor bezne algyamanna szen börsön boka csalli batson igye tengria. Ámen. Bezén attamaz kenzekikteszen lészen szen adondösön szen küklönniciegen gerde, ali kikte bezen akomezne oknemezne bergezge pitbütör küngön ill bezen menemezne neszen bezde jermez bezge utrogergene illme bezne al gyamanna kutkor bezne al gyamanna szen börsön bo kacsalli bo cson igye tengere. Ámen.

A kun Miatyánk helyreállított változata mai magyar helyesírással

bizim atamiz kim-szing kökte szent
lenszing szening ading düs-szün szening
könglügüng necsik-kim dzserde alaj kökte 
bizing ekmegimizni 
ber bizge büt-bütün künde ilt bizing
minimizni necsik-kim biz ijermiz 
bizge ötrü kelgenge iltme bizni 
ol dzsamanga kutkar bizni 
ol dzsamannan szen barszing bu kücsli 
bu csin ijgi tengri 
amen.
Forrás: Wikipédia

Nem vagyok történész. Igyekszem eredeti dokumentumokra hivatkozni és olyanok írásaira hagyatkozni, akik nálam sokkal hozzáértőbbek. Ha tévedek és nem leszek eléggé szakmai, akkor elnézést kérek. Nem célom szakmai tanulmányokat írni. Pusztán olyan egyszerű kérdésekre keresek választ, mint:

  • A magyar történelem viharos korszakai milyen hatással voltak az itt élő emberekre?
  • Valóban kunok a kunok?
  • Milyen volt az a táj, akkor?
  • Miért halt ki a nyelvük?
  • Személyneveiket, tájneveiket miért nem őrizték meg?
  • Mi az oka évszázadokig tartó bezárkózásuknak?
  • Milyen szokásaik voltak?
  • Hogyan szervezték életüket?
  • Hogyan gondolkodtak az idegenekről?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése